Edway
Відповідно до постанови КМУ № 800 З урахуванням професійного стандарту за професією «Вчитель»

СИЛА РІВНОСТІ: ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ЕКСПЕРТНОГО КОЛА З НЕДИСКРИМІНАЦІЙНОГО ПІДХОДУ В ОСВІТІ

Актуалізація та поглиблення знань учасниць і учасників щодо гендерного, недискримінаційного й інклюзивного підходів в освіті. Оновлення розуміння нормативно-правової бази у сфері рівності та прав людини. Узгодження підходів до виявлення й нівелювання дискримінаційних практик в освітньому контенті. Опанування тренінгових стратегій, необхідних для подальшого проведення навчань представників і представниць експертного кола Українського інституту розвитку освіти (УІРО)

СИЛА РІВНОСТІ: ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ЕКСПЕРТНОГО КОЛА З НЕДИСКРИМІНАЦІЙНОГО ПІДХОДУ В ОСВІТІ

Суб’єкт підвищення кваліфікації:

Громадська організація «ЕдКемп Україна»

Розробники / розробниці програми:

ГО «ЕдКемп Україна» у межах проєкту «Шляхи відновлення: побудова стійкості громад на основі егалітарних підходів» , що впроваджується UNFPA, Фондом ООН у галузі народонаселення в Україні у партнерстві з Офісом Віцепрем'єра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції за фінансової підтримки Швеції.

Напрями підвищення кваліфікації:

  • емоційно-етична компетентність
  • інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання, забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами

Форма підвищення кваліфікації:

  • очна

Види підвищення кваліфікації:

  • тренінги (навчання за програмами підвищення кваліфікації)

Цільові авдиторії:

  • Усі

Перелік загальних компетентностей:

  • Емоційно-етична компетентність
  • Інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання
  • Лідерська компетентність
  • Мовленнєва та комунікаційна компетентність
  • Організаційна компетентність

Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:

  • ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
  • ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
  • ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
  • ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)

Перелік професійних компетентностей:

  • Інше: Освітяни й освітянки будь-якого фаху

Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:

  • Б1.4. Здатність формувати спільноту здобувачів освіти, у якій поважають і враховують права кожного
  • Б2.2. Здатність конструктивно й безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
  • В1.1. Здатність створювати умови, які забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища
  • В1.3. Здатність забезпечувати в освітньому середовищі сприятливі умови для кожного здобувана освіти з урахуванням вікових та інших індивідуальних особливостей
  • Г1.1. Здатність прогнозувати результати освітнього процесу
  • Г3. Оцінювально-аналітична компетентність
  • Д1.2. Здатність надавати підтримку колегам у їхньому професійному розвитку

Тренінг триватиме з 04.12.2025 по 07.12.2025
 

Тренерська команда


Ганна ЄФІМЦЕВА – Головна фахівчиня ГО «ЕдКемп Україна», членка комісії з антидискримінаційної експертизи підручників МОН України, експертка і тренерка з недискримінації в освіті та інклюзії, сертифікована фасилітаторка СЕЕН.

Олег МАРУЩЕНКО – Віцеголова ради ГО «ЕдКемп Україна», директор ГО «ГІАЦ "КРОНА"», кандидат соціологічних наук, доцент, експерт і тренер з недискримінації в освіті, член робочої групи МОН України з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти, співавтор методології антидискримінаційної експертизи освітнього контенту, сертифікований фасилітатор СЕЕН.

Олена МАСАЛІТІНА – Віцеголова ради ГО «ЕдКемп Україна», кандидатка філологічних наук, доцентка, експертка і тренерка з недискримінації в освіті, співголова робочої групи МОН України з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти, співавторка методології антидискримінаційної експертизи освітнього контенту, сертифікована фасилітаторка СЕЕН.

Тетяна ЧЕРНЕЦЬКА – Віцеголова правління ГО «Центр гендерної культури», членка правління Музею жіночої та гендерної історії, кандидатка соціологічних наук, гендерна експертка.


Зміст програми


Відкриття кола: хто ми і навіщо ми тут.
Новий освітній ландшафт: нормативи, що змінюють практики.

Гендерний, недискримінаційний та інклюзивний підходи в освіті.
Вінок забутих імен: деколонізація жіночої історії.
Слово як (не) усвідомлений ресурс для досягнення рівності.
Мова освіти, вільна від дискримінації.
Підручник під мікроскопом: критерії антидискримінаційної експертизи освітнього контенту.
Різні предмети спільна відповідальність: особливості аналізу підручників за освітніми галузями.
Від ідеї до концепції: готуємо програму експертних навчань (частина 1).
Від ідеї до концепції: готуємо програму експертних навчань (частина 2).
Складні запитання: що робити, коли стає «гаряче».
Закриваючи коло: висновки, наступні кроки.

Учасниці/-ки 
Знають та розуміють:

Оновлені положення й акценти гендерного, недискримінаційного та інклюзивного підходів в освіті.

Актуальний перелік нормативних документів та політик у сфері рівності, інклюзії та прав людини, релевантних для експертизи освітнього контенту.

 

Уміють:

Застосовувати уніфіковані підходи до виявлення й аналізу дискримінаційних практик у змісті підручників та інших освітніх матеріалів та надавати рекомендації щодо їхнього усунення.

Аргументувати висновки експертизи через посилання на нормативні документи та стандарти.

Коректно використовувати гендерночутливу та недискримінаційну мову в освітніх матеріалах та під час навчальної фасилітації.

Моделювати й розв'язувати складні запитання та провокаційні ситуації під час навчань.

 

Володіють:

Уніфікованими інструментами й критеріями антидискримінаційної експертизи освітнього контенту.

Базовими елементами тренінгової майстерності, необхідними для проведення навчання представників й представниць експертного кола УІРО.

Початковими напрацюваннями для створення цілісної програми підготовки експертного кола УІРО.

СесіїДатаЧас проведенняТривалість
Відкриття кола: хто ми і навіщо ми тут4 грудня 202515:30 — 17:151 год 45 хв
Новий освітній ландшафт: нормативи, що змінюють практики17:45  — 19:301 год 45 хв
Гендерний, недискримінаційний та інклюзивний підходи в освіті

5 грудня 2025

 

10:00 — 12:002 год 00 хв
Вінок забутих імен: деколонізація жіночої історії12:30  — 14:001 год 30 хв
Слово як (не) усвідомлений ресурс для досягнення рівності15:00 — 17:002 год 00 хв
Мова освіти, вільна від дискримінації17:30 —  19:151 год 45 хв
Підручник під мікроскопом: критерії антидискримінаційної експертизи освітнього контенту11:00  — 14:003 год 00 хв
Різні предмети спільна відповідальність: особливості аналізу підручників за освітніми галузями15:00  — 17:002 год 00 хв
Від ідеї до концепції: готуємо програму експертних навчань (частина 1)17:30  —  19:302 год 00 хв
Від ідеї до концепції: готуємо програму експертних навчань (частина 2)6 грудня 202509:00 — 10:451 год 45 хв
Складні запитання: що робити, коли стає «гаряче»11:15 — 12:451 год 30 хв
Закриваючи коло: висновки, наступні кроки12:45 — 14:001 год 15 хв