Асистент вчителя в інклюзивному освітньому середовищі: підтримка, адаптація, ресурсування
Формування професійних, емоційних та комунікативних компетентностей асистентів вчителів для ефективної роботи в інклюзивному середовищі, з урахуванням потреб дітей з ООП та принципів етичної, ресурсної підтримки.

Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ХАБЗ ПРО"Розробники / розробниці програми:
Олена Дорогавцева, магістр спеціальної освіти, вчитель-логопед, спеціальний психолог, методист спеціальної та інклюзивної освіти, викладач закладів вищої освіти, арттерапевт. Діана Владикіна, магістр спеціальної освіти, вчитель-логопед, спеціальний психолог, методист спеціальної та інклюзивної освіти, викладач закладів вищої освіти.Особа (особи), які виконують програму:
Напрями підвищення кваліфікації:
- використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
- емоційно-етична компетентність
- інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання, забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами
- мовленнєва, комунікаційна компетентність
- психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку, основи андрагогіки
- формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей умінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України «Про освіту»
- цифрова компетентність
Форма підвищення кваліфікації:
- онлайн-навчання
Види підвищення кваліфікації:
- практико-орієнтований мультимедійний курс (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Асистент вихователя
- Асистент вчителя
- Асистент вчителя-реабілітолога
- Викладач
- Вихователь
- Вихователь-методист
- Вчитель
- Вчитель-реабілітолог
- Директор
- Завідувач
- Заступник директора
- Заступник завідувача
- Заступник керівника
- Керівник
- Керівник інших форм гурткової роботи
- Консультант
- Логопед
- Методист
- Педагог-організатор
- Педагог професійного навчання
- Практичний психолог
- Психолог
- Соціальний педагог
- Старший викладач
- Старший вихователь
- Інше: Фахівці інклюзивного супроводу
Перелік загальних компетентностей:
- Емоційно-етична компетентність
- Забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами
- Здоров’язбережувальна компетентність
- Інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання
- Інформаційно-комунікаційна компетентність
- Критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність
- Мовленнєва та комунікаційна компетентність
- Організаційна компетентність
- Основи андрагогіки
- Оцінювально-аналітична компетентність
- Педагогічне партнерство, здатність співпрацювати з іншими людьми
- Прогностична компетентність
- Психологічна компетентність, психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку
- Рефлексивна компетентність
- Розвиток управлінської компетентності (для керівників закладів освіти, науково-методичних установ та їхніх заступників)
- Соціально-емоційна компетентність
- Уміння конструктивно управляти емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми
- Цифрова компетентність, інформаційно-комунікативні та цифрові технології в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Дошкільна освіта
- Основи здоров’я
- Позашкільна освіта
- Початкова школа
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- А1.4. Здатність формувати й розвивати мовно-комунікативні вміння й навички здобувачів освіти
- А2. Предметно-методична компетентність
- АЗ. Інформаційно-цифрова компетентність
- Б1. Психологічна компетентність
- Б2. Емоційно-етична компетентність
- Б3. Компетентність педагогічного партнерства
- В1. Інклюзивна компетентність
- В2.3. Здатність формувати в здобувачів освіти культуру здорового й безпечного способу життя
- В2.4. Здатність підтримувати особисте фізичне та психоемоційне здоров’я під час професійної діяльності
- Г1. Прогностична компетентність
- Г2. Організаційна компетентність
- Г3. Оцінювально-аналітична компетентність
- Д1. Здатність до навчання впродовж життя
Після завершення курсу учасники долучаються до професійної спільноти асистентів і педагогів HUBZ OSVITA — простору для обміну досвідом, взаємопідтримки та розвитку інклюзивних практик.
Учасники мають змогу отримувати консультації тренерів, ділитися власними напрацюваннями, брати участь у тематичних зустрічах, супервізіях та фасилітаційних сесіях. Спільнота функціонує як постійно діючий майданчик професійного зростання, де підтримується дух співпраці й відкритості, а здобуті під час навчання знання інтегруються у практику освітніх закладів в багатьох регіонах України.
№ | Модуль | Лекційно-практична частина (3 год.) | Домашнє завдання (1 год.) | Самостійна робота (3 год.) | Підтвердження | Заг. год. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Вступ до інклюзії | Основи інклюзії, роль асистента, очікування | Список викликів і очікувань | Конспект із методички МОН + приклад адаптації | Конспект (½ стор.) + фото прикладу | 7 |
2 | Типологія ООП | Огляд порушень, адаптації, мова поваги | «Словник поваги» | Кейс-аналіз дітей з ООП, приклади адаптацій | Словник + опис адаптації (1 стор.) | 7 |
3 | Комунікація | Емпатія, слухання, командна взаємодія | Розмова в стилі активного слухання | Словник підтримуючих фраз + сценарій для батьків | Текст (1 стор.) + словник + сценарій | 7 |
4 | Адаптація середовища | Простір, сенсорика, адаптація завдань | Адаптація одного завдання | План адаптації середовища + візуальний матеріал | Текст (1 стор.) + фото/файл | 7 |
5 | Емоційна підтримка | Емоційна грамотність, стабілізація, присутність | Провести вправу на стабілізацію | «Ресурсний список» (5 практик) + «картка підтримки» | Список + фото/файл | 7 |
6 | Ігрові методи | Адаптація ігор, арт-техніки | Розробити гру/вправу | Адаптація арт-методики + створення матеріалу | Фото/файл + опис адаптації | 7 |
7 | Етика і межі. Практика | Професійні рамки, вигорання. Кейси, рольові ігри, план підтримки. | Кейс «порушення меж». Кейс зі своєї практики. | «Правила самозбереження» + пам’ятка. «Карта підтримки учня». | Файл із правилами та пам’яткою. Текст + візуальна карта. | 7 |
8 | Рефлексія. Підсумок. | Щоденники, обмін досвідом. Узагальнення курсу, презентація. | 3 записи про досвід. Завершити підсумковий проєкт | Створити власний щоденник + заповнювати 3 дні. Есей «Що змінилося» + презентація проєкту. | Фото/файл + коментар. Проєкт + есей + презентація | 7 |
– | Супервізії - сесії з обміну практичним досвідом | – | – | – | Кейси. Запитання. Практичні групові вправи. | 6 |
– | Сертифікація | – | – | – | Презентація проєкту, обговорення, сертифікати | 4 |
Після проходження курсу учасники зможуть:
• Пояснити основні принципи інклюзивної освіти
та окреслити функціональні обов’язки асистента в освітньому процесі.
• Адаптувати навчальні матеріали та освітнє середовище
відповідно до потреб дітей з ООП, використовуючи доступні ресурси та інструменти.
• Розпізнавати емоційні сигнали учнів
та застосовувати базові техніки стабілізації і підтримки емоційного стану.
• Використовувати ігрові, арт-терапевтичні та символічні методи
для розвитку, комунікації та емоційної регуляції дітей з ООП.
• Ефективно взаємодіяти в команді педагогів та фахівців
дотримуючись етичних принципів, меж професійної відповідальності та навичок самозбереження.
Програма має практико-орієнтований характер і поєднує інтерактивні заняття, супервізійні та фасилітаційні сесії. Учасники отримують готові алгоритми дій для типових ситуацій у класі, інструменти емоційної підтримки й адаптації завдань для дітей з особливими освітніми потребами.
Навчання побудоване на реальних кейсах і супроводжується практичними матеріалами — картками, вправами, сценаріями, які можна одразу застосовувати у роботі.
Особлива увага приділяється розвитку чутливості, впевненості та професійному самозбереженню асистента вчителя.
Програма реалізується у форматі регулярних онлайн-наборів протягом навчального року. Навчальні потоки формуються щонайменше двічі на семестр, із можливістю участі у додаткових міжсесійних групах. Кожен цикл триває п’ять тижнів та охоплює 8 модулів (онлайн-заняття, самостійну роботу, супервізійні сесії й підсумкову сертифікацію).
Програма передбачає поступове вдосконалення змісту на основі зворотного зв’язку учасників і результатів супервізій. У планах — розвиток курсу як постійно діючої освітньої платформи для асистентів учителів, із розширенням тем, запровадженням коротких практичних модулів і щорічним оновленням матеріалів відповідно до запитів освітньої спільноти.
Учасники програми отримують комплекс знань і практичних навичок, необхідних для ефективної роботи в інклюзивному середовищі. Курс формує базові професійні компетентності асистента вчителя: уміння адаптувати завдання, підтримувати емоційний стан дитини, попереджати конфлікти, комунікувати з батьками та педагогічною командою.
Завдяки офіційній сертифікації EdWay (2,2 кредити ECTS, 66 акад. годин) учасники можуть зарахувати програму як підвищення кваліфікації у системі безперервного професійного розвитку педагогічних працівників.
Випускники курсу отримують професійну підтримку в межах спільноти HUBZ, доступ до оновлених навчальних матеріалів та можливість долучатися до подальших спеціалізованих програм з інклюзивної освіти, емоційної підтримки та педагогічної фасилітації.