Edway
Відповідно до постанови КМУ № 800 З урахуванням професійного стандарту за професією «Вчитель»

ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ТА ЕМОЦІЙНА ПІДТРИМКА УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Мета програми полягає у сформованості уявлень освітян про механізми й умови психологічної безпеки дітей і дорослих; навичок застосування цих уявлень у професійній діяльності, сформованості необхідних навичок, розвитку відповідних якостей у педагогів і психологів закладів освіти різного типу.

ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ТА ЕМОЦІЙНА ПІДТРИМКА УЧАСНИКІВ  ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Розробники / розробниці програми:

В.В. Примакова, д.п.н., професор, професор кафедри Ю.А. Агачева, к.псих.н., доцент кафедри О.І. Ковальова, завідувач навчальнометодичної лабораторії практичної психології та соціальної роботи

Особа (особи), які виконують програму:

Напрями підвищення кваліфікації:

  • формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей умінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України «Про освіту»

Форма підвищення кваліфікації:

  • очна, дистанційна

Види підвищення кваліфікації:

  • курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)

Цільові авдиторії:

  • Інше: Педагогічні працівники закладів освіти

Перелік загальних компетентностей:

  • Громадянські та соціальні компетентності
  • Культурна компетентність
  • Лідерська компетентність

Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:

  • ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
  • ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
  • ЗК.03. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність)
  • ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)

Перелік професійних компетентностей:

  • Інше: Педагогічні працівники закладів освіти

Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:

  • Б1. Психологічна компетентність
  • Б1.1. Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові й індивідуальні особливості здобувачів освіти, їхній психоемоційний стан
  • Б1.2. Здатність використовувати стратегії роботи зі здобувачами освіти, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності
  • Б1.3. Здатність формувати мотивацію здобувачів освіти й організовувати їхню пізнавальну діяльність
  • Б1.4. Здатність формувати спільноту здобувачів освіти, у якій поважають і враховують права кожного
  • Б2. Емоційно-етична компетентність
  • Б2.1. Здатність усвідомлювати особисті відчуття почуття, емоції, потреби та емоційні стани інших учасників освітнього процесу, керувати власними емоційними станами
  • Б2.2. Здатність конструктивно й безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
  • Б3. Компетентність педагогічного партнерства
  • Б3.1. Здатність до суб’єкт-суб’єктної взаємодії із здобувачами освіти в освітньому процесі
  • В2. Здоров’язбережувальна компетентність
  • В2.1. Здатність організовувати безпечне освітнє середовище, використовувати здоров’язбережувальні технології під час освітнього процесу
  • В2.3. Здатність формувати в здобувачів освіти культуру здорового й безпечного способу життя
  • В2.4. Здатність підтримувати особисте фізичне та психоемоційне здоров’я під час професійної діяльності

 

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН 

 

№ Назви теоретичних розділів К-сть годин 
Лек. Практ. Сам.р. Усього
МОДУЛЬ І. Теоретичний аспект проблеми  забезпечення психологічної допомоги та емоційної підтримки учасників освітнього процесу 
1.1 Вступ. Аналіз ключових понять: емоційний інтелект, психологічний імунітет, психотравма, стрес: контент понять, структура. Вхідне діагностування. 

      2 

 

 

  
1.2 Компоненти ЕІ. Самомотивація. Самосвідомість. Емпатія. Саморегуляція. Ідея розбудови зцілювальних класів. 

      2 

 

  

 

1.3. 

Техніки стабілізації психоемоційного стану та навички формування емоційного інтелекту 

(практичні вправи). Способи протидії стресам. 

 
МОДУЛЬ II. Попередження психосоматичних прояві.        в  
2.1 Психосоматика: сутність поняття, психосоматичні маркери.       2   
2.2 Самодіагностика наявності та самодопомога при виявленні в себе ознак психосоматичних проявів    

 

2.3 Психотравми. Синдроми. Хвороби. Методи і способи подолання психосоматичних проявів   
2.4. 

 Рекомендації освітянам при виявленні 

психосоматичних маркерів у учасників освітнього процесу. 

 

         2  
МОДУЛЬ III. Резилієнтність у забезпеченні психологічної безпеки та емоційної підтримки осіб 
 3.1 Резилієнтність як життєва стійкість організму: категорії, складники, способи зміцнення.       2   
3.2 Ефективна регуляція енергії та емоцій людини у формуванні корисного мислення та навичок ефективної поведінки. 

             

 

  
3.3 Інтеграція технік, стратегій, практик плекання стійкості в контекст життя вчителя.               
 Рефлексія. Вихідне діагностування. Підсумковий контроль.                
 Разом:         10  14 30 
 

Програмні результати навчання :

  • розуміти ключові поняття у сфері формування особистості і розвитку освіти; 
  • засвоїти вихідні положення та основні закономірності застосування отриманого досвіду в організації освітнього процесу; 
  • оволодіти науково обґрунтованими методами та сучасними техніками стабілізації психоемоційного стану, психологічної стійкості (резилієнтності) щодо організації власної професійної діяльності з урахуванням особливостей їх застосування відповідно до мети; 
  • засвоїти сучасні емпатійні техніки, навички резилієнтності, форми і методи задля співпраці, міжособистісної взаємодії та ефективної комунікації; 
  • організовувати       безпечне освітнє середовище, спираючись на використання теоретичних знань і практичних умінь, отриманих під час вивчення курсу; 
  • створювати сприятливі умови психосоціальної підтримки, збереження психічного здоров’я, освітян та учнів, ефективної взаємодії здобувачів у закладах освіти; 
  • демонструвати уміння адекватно реагувати на виклики та діяти в складних життєвих ситуаціях, передбачати можливі результати, їх наслідки; 
  • проектувати власну програму професійного розвитку, а також формування і розвиток нових резилієнтних рис; 
  • здійснювати інформаційно-просвітницьку діяльність у разі отримання позитивних результатів застосування опанованої інформації.