Edway
Відповідно до постанови КМУ № 800 З урахуванням професійного стандарту за професією «Вчитель»

Громадянські компетентності через практичні вправи: як навчати діяти, а не лише знати

Сприяти професійному розвитку учительства через формування вмінь інтегрувати громадянські компетентності у навчальний процес. Програма має на меті навчити вчительство не лише передавати знання, а й створювати умови для практичного досвіду учнів у сфері демократії, прав людини та громадянської участі.

Громадянські компетентності через практичні вправи: як навчати діяти, а не лише знати

Суб’єкт підвищення кваліфікації:

Думишинець Олександр Вікторович

Розробники / розробниці програми:

Олександр Думишинець

Особа (особи), які виконують програму:

Напрями підвищення кваліфікації:

  • розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій)

Форма підвищення кваліфікації:

  • очна

Види підвищення кваліфікації:

  • майстер-класи (навчання за програмами підвищення кваліфікації)

Цільові авдиторії:

  • Вчитель

Перелік загальних компетентностей:

  • Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівних прав і можливостей
  • Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями прав людини

Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:

  • ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)

Перелік професійних компетентностей:

  • Інше: Соціально-громадянська компетентність, Предметно-методична компетентність

Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:

  • А1.4. Здатність формувати й розвивати мовно-комунікативні вміння й навички здобувачів освіти
  • А2.5. Здатність формувати ціннісні ставлення в здобувачів освіти
  • Б2.3. Здатність усвідомлювати й поціновувати взаємозалежність людей і систем у глобальному світі

Модуль 1. Вступ: громадянські компетентності у сучасній школі (1 год)

Сутність і значення громадянських компетентностей.

Рамка Ради Європи (цінності, ставлення, уміння, знання).

Місце громадянських компетентностей у професійному стандарті вчителя.

Модуль 2. Компетентнісні завдання і практичні вправи (2 год)

Структура компетентнісного завдання: стимул → дія → рефлексія.

Типи завдань: прості, складні, інтерактивні.

Приклади вправ:

«Цифрова фортеця» (захист даних).

«Місцева рада» (рольова гра).

«Мовчазна стіна» (емпатія та різні думки).

PISA-кейс «Сигарети з фільтром» (критичне мислення).

Модуль 3. Інклюзивний підхід у громадянській освіті (1 год)

Як враховувати потреби різних учнів у практичних завданнях.

Приклади адаптації вправ для різних рівнів та можливостей.

Модуль 4. Психологічна складова (1 год)

Психологічні аспекти роботи з групами: безпечне середовище, ненасильницьке спілкування.

Як запобігати конфліктам під час дискусій і рольових ігор.

Модуль 5. Інтеграція та самостійна робота (1 год)

Як вписати вправи в уроки різних предметів (історія, література, географія, економіка, інформатика).

Самостійна робота: розробка власного міні-завдання (1 сторінка опису).

Модуль 6. Сертифікаційний підсумок (1 год)

Обговорення напрацьованих матеріалів.

Самооцінка сформованих компетентностей.

Підсумкове завдання: представлення авторської вправи.

 

Знає:

сутність та значення громадянських компетентностей у сучасній школі;

структуру компетентнісного завдання (стимул – дія – рефлексія);

приклади вправ для формування громадянських компетентностей;

основи інклюзивного підходу та психологічні аспекти роботи з групою;

роль громадянських компетентностей у професійному стандарті вчителя.

Уміє:

інтегрувати громадянські компетентності у навчальний процес різних предметів;

застосовувати практичні вправи («Цифрова фортеця», «Місцева рада», «Мовчазна стіна», PISA-кейс) відповідно до віку учнів;

організовувати дискусії та рольові ігри з дотриманням принципів безпечного середовища;

адаптовувати завдання до інклюзивних потреб учнів;

використовувати цифрові інструменти для розвитку медіаграмотності та громадянської активності.

Здатен застосовувати:

авторські вправи для формування у школярів умінь співпраці, критичного мислення та відповідального ставлення до громади;

психологічні техніки створення атмосфери довіри та попередження конфліктів у класі;

компетентнісний підхід у щоденній практиці, формуючи в учнів готовність не лише знати, а й діяти;

інструменти оцінювання та рефлексії результатів навчання.