СИЛА РІВНОСТІ: ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ЕКСПЕРТНОГО КОЛА З НЕДИСКРИМІНАЦІЙНОГО ПІДХОДУ В ОСВІТІ
Актуалізація та поглиблення знань учасниць і учасників щодо гендерного, недискримінаційного й інклюзивного підходів в освіті. Оновлення розуміння нормативно-правової бази у сфері рівності та прав людини. Узгодження підходів до виявлення й нівелювання дискримінаційних практик в освітньому контенті. Опанування тренінгових стратегій, необхідних для подальшого проведення навчань представників і представниць експертного кола Українського інституту розвитку освіти (УІРО)
Subject of advanced training:
Громадська організація «ЕдКемп Україна»Developers / Program Developments:
ГО «ЕдКемп Україна» у межах проєкту «Шляхи відновлення: побудова стійкості громад на основі егалітарних підходів» , що впроваджується UNFPA, Фондом ООН у галузі народонаселення в Україні у партнерстві з Офісом Віцепрем'єра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції за фінансової підтримки Швеції.Main train directions:
- емоційно-етична компетентність
- інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання, забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами
Qualification form:
- очна
Qualification types:
- тренінги (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Target audiences:
- Усі
List of common competencies:
- Емоційно-етична компетентність
- Інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання
- Лідерська компетентність
- Мовленнєва та комунікаційна компетентність
- Організаційна компетентність
Common competencies of teachers according to the professional standard:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
- ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)
List of professional competencies:
- Other: Освітяни й освітянки будь-якого фаху
Professional competencies of teachers according to the professional standard:
- Б1.4. Здатність формувати спільноту здобувачів освіти, у якій поважають і враховують права кожного
- Б2.2. Здатність конструктивно й безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
- В1.1. Здатність створювати умови, які забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища
- В1.3. Здатність забезпечувати в освітньому середовищі сприятливі умови для кожного здобувана освіти з урахуванням вікових та інших індивідуальних особливостей
- Г1.1. Здатність прогнозувати результати освітнього процесу
- Г3. Оцінювально-аналітична компетентність
- Д1.2. Здатність надавати підтримку колегам у їхньому професійному розвитку
Тренінг триватиме з 04.12.2025 по 07.12.2025
Тренерська команда
Ганна ЄФІМЦЕВА – Головна фахівчиня ГО «ЕдКемп Україна», членка комісії з антидискримінаційної експертизи підручників МОН України, експертка і тренерка з недискримінації в освіті та інклюзії, сертифікована фасилітаторка СЕЕН.
Олег МАРУЩЕНКО – Віцеголова ради ГО «ЕдКемп Україна», директор ГО «ГІАЦ "КРОНА"», кандидат соціологічних наук, доцент, експерт і тренер з недискримінації в освіті, член робочої групи МОН України з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти, співавтор методології антидискримінаційної експертизи освітнього контенту, сертифікований фасилітатор СЕЕН.
Олена МАСАЛІТІНА – Віцеголова ради ГО «ЕдКемп Україна», кандидатка філологічних наук, доцентка, експертка і тренерка з недискримінації в освіті, співголова робочої групи МОН України з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти, співавторка методології антидискримінаційної експертизи освітнього контенту, сертифікована фасилітаторка СЕЕН.
Тетяна ЧЕРНЕЦЬКА – Віцеголова правління ГО «Центр гендерної культури», членка правління Музею жіночої та гендерної історії, кандидатка соціологічних наук, гендерна експертка.
Зміст програми
Відкриття кола: хто ми і навіщо ми тут.
Новий освітній ландшафт: нормативи, що змінюють практики.
Гендерний, недискримінаційний та інклюзивний підходи в освіті.
Вінок забутих імен: деколонізація жіночої історії.
Слово як (не) усвідомлений ресурс для досягнення рівності.
Мова освіти, вільна від дискримінації.
Підручник під мікроскопом: критерії антидискримінаційної експертизи освітнього контенту.
Різні предмети спільна відповідальність: особливості аналізу підручників за освітніми галузями.
Від ідеї до концепції: готуємо програму експертних навчань (частина 1).
Від ідеї до концепції: готуємо програму експертних навчань (частина 2).
Складні запитання: що робити, коли стає «гаряче».
Закриваючи коло: висновки, наступні кроки.
Учасниці/-ки
Знають та розуміють:
Оновлені положення й акценти гендерного, недискримінаційного та інклюзивного підходів в освіті.
Актуальний перелік нормативних документів та політик у сфері рівності, інклюзії та прав людини, релевантних для експертизи освітнього контенту.
Уміють:
Застосовувати уніфіковані підходи до виявлення й аналізу дискримінаційних практик у змісті підручників та інших освітніх матеріалів та надавати рекомендації щодо їхнього усунення.
Аргументувати висновки експертизи через посилання на нормативні документи та стандарти.
Коректно використовувати гендерночутливу та недискримінаційну мову в освітніх матеріалах та під час навчальної фасилітації.
Моделювати й розв'язувати складні запитання та провокаційні ситуації під час навчань.
Володіють:
Уніфікованими інструментами й критеріями антидискримінаційної експертизи освітнього контенту.
Базовими елементами тренінгової майстерності, необхідними для проведення навчання представників й представниць експертного кола УІРО.
Початковими напрацюваннями для створення цілісної програми підготовки експертного кола УІРО.
| Сесії | Дата | Час проведення | Тривалість |
| Відкриття кола: хто ми і навіщо ми тут | 4 грудня 2025 | 15:30 — 17:15 | 1 год 45 хв |
| Новий освітній ландшафт: нормативи, що змінюють практики | 17:45 — 19:30 | 1 год 45 хв | |
| Гендерний, недискримінаційний та інклюзивний підходи в освіті | 5 грудня 2025
| 10:00 — 12:00 | 2 год 00 хв |
| Вінок забутих імен: деколонізація жіночої історії | 12:30 — 14:00 | 1 год 30 хв | |
| Слово як (не) усвідомлений ресурс для досягнення рівності | 15:00 — 17:00 | 2 год 00 хв | |
| Мова освіти, вільна від дискримінації | 17:30 — 19:15 | 1 год 45 хв | |
| Підручник під мікроскопом: критерії антидискримінаційної експертизи освітнього контенту | 11:00 — 14:00 | 3 год 00 хв | |
| Різні предмети спільна відповідальність: особливості аналізу підручників за освітніми галузями | 15:00 — 17:00 | 2 год 00 хв | |
| Від ідеї до концепції: готуємо програму експертних навчань (частина 1) | 17:30 — 19:30 | 2 год 00 хв | |
| Від ідеї до концепції: готуємо програму експертних навчань (частина 2) | 6 грудня 2025 | 09:00 — 10:45 | 1 год 45 хв |
| Складні запитання: що робити, коли стає «гаряче» | 11:15 — 12:45 | 1 год 30 хв | |
| Закриваючи коло: висновки, наступні кроки | 12:45 — 14:00 | 1 год 15 хв |