Edway
According to the resolution of the Cabinet of Ministers № 800 Taking into account the professional standards of teaching

Асистент вчителя в інклюзивному освітньому середовищі: підтримка, адаптація, ресурсування

Формування професійних, емоційних та комунікативних компетентностей асистентів вчителів для ефективної роботи в інклюзивному середовищі, з урахуванням потреб дітей з ООП та принципів етичної, ресурсної підтримки.

Асистент вчителя в інклюзивному освітньому середовищі: підтримка, адаптація, ресурсування

Developers / Program Developments:

Олена Дорогавцева, магістр спеціальної освіти, вчитель-логопед, спеціальний психолог, методист спеціальної та інклюзивної освіти, викладач закладів вищої освіти, арттерапевт. Діана Владикіна, магістр спеціальної освіти, вчитель-логопед, спеціальний психолог, методист спеціальної та інклюзивної освіти, викладач закладів вищої освіти.

Person (s) executing the program:

Main train directions:

  • використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
  • емоційно-етична компетентність
  • інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання, забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами
  • мовленнєва, комунікаційна компетентність
  • психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку, основи андрагогіки
  • формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей умінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України «Про освіту»
  • цифрова компетентність

Qualification form:

  • онлайн-навчання

Qualification types:

  • практико-орієнтований мультимедійний курс (навчання за програмами підвищення кваліфікації)

Target audiences:

  • Асистент вихователя
  • Асистент вчителя
  • Асистент вчителя-реабілітолога
  • Викладач
  • Вихователь
  • Вихователь-методист
  • Вчитель
  • Вчитель-реабілітолог
  • Директор
  • Завідувач
  • Заступник директора
  • Заступник завідувача
  • Заступник керівника
  • Керівник
  • Керівник інших форм гурткової роботи
  • Консультант
  • Логопед
  • Методист
  • Педагог-організатор
  • Педагог професійного навчання
  • Практичний психолог
  • Психолог
  • Соціальний педагог
  • Старший викладач
  • Старший вихователь
  • Other: Фахівці інклюзивного супроводу

List of common competencies:

  • Емоційно-етична компетентність
  • Забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами
  • Здоров’язбережувальна компетентність
  • Інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання
  • Інформаційно-комунікаційна компетентність
  • Критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність
  • Мовленнєва та комунікаційна компетентність
  • Організаційна компетентність
  • Основи андрагогіки
  • Оцінювально-аналітична компетентність
  • Педагогічне партнерство, здатність співпрацювати з іншими людьми
  • Прогностична компетентність
  • Психологічна компетентність, психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку
  • Рефлексивна компетентність
  • Розвиток управлінської компетентності (для керівників закладів освіти, науково-методичних установ та їхніх заступників)
  • Соціально-емоційна компетентність
  • Уміння конструктивно управляти емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми
  • Цифрова компетентність, інформаційно-комунікативні та цифрові технології в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку

Common competencies of teachers according to the professional standard:

  • ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
  • ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)

List of professional competencies:

  • Дошкільна освіта
  • Основи здоров’я
  • Позашкільна освіта
  • Початкова школа

Professional competencies of teachers according to the professional standard:

  • А1.4. Здатність формувати й розвивати мовно-комунікативні вміння й навички здобувачів освіти
  • А2. Предметно-методична компетентність
  • АЗ. Інформаційно-цифрова компетентність
  • Б1. Психологічна компетентність
  • Б2. Емоційно-етична компетентність
  • Б3. Компетентність педагогічного партнерства
  • В1. Інклюзивна компетентність
  • В2.3. Здатність формувати в здобувачів освіти культуру здорового й безпечного способу життя
  • В2.4. Здатність підтримувати особисте фізичне та психоемоційне здоров’я під час професійної діяльності
  • Г1. Прогностична компетентність
  • Г2. Організаційна компетентність
  • Г3. Оцінювально-аналітична компетентність
  • Д1. Здатність до навчання впродовж життя

Після завершення курсу учасники долучаються до професійної спільноти асистентів і педагогів HUBZ OSVITA — простору для обміну досвідом, взаємопідтримки та розвитку інклюзивних практик. 

Учасники мають змогу отримувати консультації тренерів, ділитися власними напрацюваннями, брати участь у тематичних зустрічах, супервізіях та фасилітаційних сесіях. Спільнота функціонує як постійно діючий майданчик професійного зростання, де підтримується дух співпраці й відкритості, а здобуті під час навчання знання інтегруються у практику освітніх закладів в багатьох регіонах України.

МодульЛекційно-практична частина (3 год.)Домашнє завдання (1 год.)Самостійна робота (3 год.)ПідтвердженняЗаг. год.
1Вступ до інклюзіїОснови інклюзії, роль асистента, очікуванняСписок викликів і очікуваньКонспект із методички МОН + приклад адаптаціїКонспект (½ стор.) + фото прикладу7
2Типологія ООПОгляд порушень, адаптації, мова поваги«Словник поваги»Кейс-аналіз дітей з ООП, приклади адаптаційСловник + опис адаптації (1 стор.)7
3КомунікаціяЕмпатія, слухання, командна взаємодіяРозмова в стилі активного слуханняСловник підтримуючих фраз + сценарій для батьківТекст (1 стор.) + словник + сценарій7
4Адаптація середовищаПростір, сенсорика, адаптація завданьАдаптація одного завданняПлан адаптації середовища + візуальний матеріалТекст (1 стор.) + фото/файл7
5Емоційна підтримкаЕмоційна грамотність, стабілізація, присутністьПровести вправу на стабілізацію«Ресурсний список» (5 практик) + «картка підтримки»Список + фото/файл7
6Ігрові методиАдаптація ігор, арт-технікиРозробити гру/вправуАдаптація арт-методики + створення матеріалуФото/файл + опис адаптації7
7Етика і межі. ПрактикаПрофесійні рамки, вигорання. Кейси, рольові ігри, план підтримки.Кейс «порушення меж». Кейс зі своєї практики.«Правила самозбереження» + пам’ятка. «Карта підтримки учня».Файл із правилами та пам’яткою. Текст + візуальна карта.7
8Рефлексія. Підсумок.Щоденники, обмін досвідом. Узагальнення курсу, презентація.3 записи про досвід. Завершити підсумковий проєктСтворити власний щоденник + заповнювати 3 дні. Есей «Що змінилося» + презентація проєкту.Фото/файл + коментар. Проєкт + есей + презентація7
Супервізії - сесії з обміну практичним досвідомКейси. Запитання. Практичні групові вправи.6
СертифікаціяПрезентація проєкту, обговорення, сертифікати4

Після проходження курсу учасники зможуть:


•⁠  ⁠Пояснити основні принципи інклюзивної освіти
та окреслити функціональні обов’язки асистента в освітньому процесі.
•⁠  ⁠Адаптувати навчальні матеріали та освітнє середовище
відповідно до потреб дітей з ООП, використовуючи доступні ресурси та інструменти.
•⁠  ⁠Розпізнавати емоційні сигнали учнів
та застосовувати базові техніки стабілізації і підтримки емоційного стану.
•⁠  ⁠Використовувати ігрові, арт-терапевтичні та символічні методи
для розвитку, комунікації та емоційної регуляції дітей з ООП.
•⁠  ⁠Ефективно взаємодіяти в команді педагогів та фахівців
дотримуючись етичних принципів, меж професійної відповідальності та навичок самозбереження.

Програма має практико-орієнтований характер і поєднує інтерактивні заняття, супервізійні та фасилітаційні сесії. Учасники отримують готові алгоритми дій для типових ситуацій у класі, інструменти емоційної підтримки й адаптації завдань для дітей з особливими освітніми потребами. 
Навчання побудоване на реальних кейсах і супроводжується практичними матеріалами — картками, вправами, сценаріями, які можна одразу застосовувати у роботі. 
Особлива увага приділяється розвитку чутливості, впевненості та професійному самозбереженню асистента вчителя.

Програма реалізується у форматі регулярних онлайн-наборів протягом навчального року. Навчальні потоки формуються щонайменше двічі на семестр, із можливістю участі у додаткових міжсесійних групах. Кожен цикл триває п’ять тижнів та охоплює 8 модулів (онлайн-заняття, самостійну роботу, супервізійні сесії й підсумкову сертифікацію).

Програма передбачає поступове вдосконалення змісту на основі зворотного зв’язку учасників і результатів супервізій. У планах — розвиток курсу як постійно діючої освітньої платформи для асистентів учителів, із розширенням тем, запровадженням коротких практичних модулів і щорічним оновленням матеріалів відповідно до запитів освітньої спільноти.

Учасники програми отримують комплекс знань і практичних навичок, необхідних для ефективної роботи в інклюзивному середовищі. Курс формує базові професійні компетентності асистента вчителя: уміння адаптувати завдання, підтримувати емоційний стан дитини, попереджати конфлікти, комунікувати з батьками та педагогічною командою.

Завдяки офіційній сертифікації EdWay (2,2 кредити ECTS, 66 акад. годин) учасники можуть зарахувати програму як підвищення кваліфікації у системі безперервного професійного розвитку педагогічних працівників.

Випускники курсу отримують професійну підтримку в межах спільноти HUBZ, доступ до оновлених навчальних матеріалів та можливість долучатися до подальших спеціалізованих програм з інклюзивної освіти, емоційної підтримки та педагогічної фасилітації.